Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: بر اساس رویداد لیلة المبیت، در چنین شبی حضرت علی (ع) در بستر پیامبر اکرم (ص) خوابیدند و زمانی که مشرکان به قصد کشتن ایشان وارد منزلشان شدند، دیدند که فرد دیگری در بستر خاتم پیامبران (ص) خوابیده است و به همین جهت از کشتن ایشان صرف نظر کردند. سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبر گزاری میزان گفت: ماه ربیع الاول به جهت اینکه ماه ولادت پیامبر اکرم(ص) است، بسیار پرخیر و برکت است و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی ادامه داد: اینکه گاهی دیده می شود برخی افراد فعالیت هایی را برای بشارت دادن ورود ماه ربیع الاول به پیامبر اکرم(ص) انجام می دهند، باید گفت که این گونه اقدامات اشتباه است و صحت ندارد اما به طور کلی در این ماه رویدادهای خوبی رخ داده است.   این کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: لیله المبیت یکی از بزرگترین شب‌های تاریخ اسلام است که در ماه ربیع الاول رخ داده است و بر اساس این رویداد، در چنین شبی حضرت علی (ع) در بستر پیامبر اکرم (ص) خوابیدند و زمانی که مشرکان به قصد کشتن ایشان وارد منزلشان شدند، دیدند که فرد دیگری در بستر خاتم پیامبران (ص) خوابیده است و به همین جهت از کشتن ایشان صرف نظر کردند.   وی با اشاره به اعمال مورد سفارش در ماه ربیع الاول، اظهار کرد: در ابتدای ماه ربیع الاول زیارت پیامبر اکرم (ص) و روزه گرفتن به شکرانه سلامتی ایشان ، مورد تاکید قرار گرفته و از سویی دیگر، مبدأ تاریخ هجری قمری محسوب می شود.   شمس خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد و بر اساس رسمی که گذاشته شده، چیزی با عنوان بشارت ماه ربیع الاول نداریم البته دعاها و روایت هایی برای آمدن این ماه وارد شده اما موضوعی با عنوان بشارت دادن این ماه به پیامبر اکرم (ص) ، مطرح نشده است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سعید شمس ولادت پیامبر اکرم ماه ربیع الاول امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۶۲۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از هزار واژه پرکاربرد زبان بلغاری ریشه و اصالت فارسی دارند
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما + فیلم
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم